Problem izvoza svježih poljoprivrednih proizvoda iz Bosne i Hercegovine u Europsku uniju traje od prošle godine a uzrokuju ga neodgovornost domaćih vlasti i ograničenje rada fitosanitarne inspekcije na granici sa Republikom Hrvatskom, navodi BHRT.

Dva i pol dana na granici

Ovih dana, kada se intenzivira izvoz krastavca kornišona i svježe šljive, ovaj problem prijeti da ostavi katastrofalne posljedice po domaće proizvođače.

Na zahtjev EU da pojača kontrolu uvoza proizvoda biljnog porijekla, Republika Hrvatska je prošle godine donijela odluku da se na samo dva granična prijelaza, Gradišci i Bijači, omogući izvoz poljoprivrednih proizvoda iz naše zemlje. Istovremeno je ograničila radno vrijeme fitosanitarne inspekcije samo na radne dane do 15 sati.

Ovaj problem je privremeno riješen prošle godine, kada je radno vrijeme inspekcije produženo do 19 sati radnim danima i subotom do 15 sati, ali je od 1. srpnja ukinuto ovo produženje rada inspekcije. Ovako kratko vrijeme rada inspekcija uzrokuje dugotrajno zadržavanje kamiona na granici i kvarenje svježeg voća i povrća.

Suad Selimović, iz Gospodarske komore Tuzlanskog kantona, kaže kako se pokazalo negativnim kad je trebao krenuti izvoz jagode iz Čelića u Austriju.
”Prvi taj utovar koji je išao bio je dva i pol dana na granici i već kupci su reagirali i rekli su da ne šaljemo više te proizvode”, rekao je.

Propuštena prilika

BHRT navodi kako će posebno velikih problema pri izvozu imati u proizvođači krastavca kornišona. Udruženje „Kornišon Bosnia“ okuplja oko 10 000 domaćinstava koja se bave uzgojem krastavca i njihova budućnost, ako se ne riješi problem s izvozom, je potpuno neizvjesna.

Fahrudin Delibajrić, izvršni direktor „Kornišon Bosnia“ kaže kako već u četvrtak navečer, kad mu stiže krastavac, jer je on tek u petak kod mene pripremljen, ne može slati kamion jer on do ponedjeljka ne može izići.

”A u tom slučaju, radi se o robi koja je svježa roba, nema više krastavca. To naš kupac ne prepoznaje, njega to ne zanima. I ako mi napravimo takve, na jedan kamion koji je desetak tisuća eura košta, i ako imamo udar od 50 kamiona, jedan milijun eura, mi smo mrtvi”, rekao je.

Hrvatska je bila spremna ubrzati rad fitosanitarne inspekcije na granici tako što bi izvoznici iz naše zemlje unaprijed poslali digitalnu prijave svake pošiljke. Naši izvoznici međutim to ne mogu uraditi jer državni Parlament, iako je imao tu priliku i prošlog tjedna, nije usvojio Zakon o carinskim prekršajima, koji je preduvjet za digitalne prijave roba koje se izvoze.