Prijedlog izmjena Zakona o porezu na dodanu vrijednost, ukoliko na sjednici Zastupničkog doma i Doma naroda bude potvrđen u formi koju usuglašava Zajednička komisija oba doma Parlamenta BiH, nameće obvezu izmjene Pravilnika o primjeni Zakona o PDV-u, obrasca PDV prijave, izmjene stopa i evidencija u vezi s fiskalnim kasama, izmjene softvera i poreznih evidencija kod obveznika registriranih za PDV, koje nije moguće izvršiti u roku od osam dana od dana donošenja zakona, što isti čini neprovedivim, kazao je u izjavi za Fenu glasnogovornik Uprave za neizravno oporezivanje (UNO) BiH Ratko Kovačević.
Tvrdi da je provođenje izmjena zakona nemoguće bez donošenja pravilnika kojim bi, između ostalog, bilo precizno definisano koji su sve artikli oporezivi nižom stopom, kao i oni po višoj. Nepostojanje te odredbe, pojašnjava Kovačević, dovelo bi do situacije da obveznici neizravnih poreza imaju nejasnoća i nejednako postupanje, te da im i UNO, kao organ koji je nadležan za provođenje propisa ne bi mogla dati jednoobrazan odgovor do trenutka objave pravilnika.
”Samo donošenje pravilnika, kao i bilo kojeg drugog propisa koji sačinjava UNO podliježe obvezi izrade i provođenja procedure u skladu s Jedinstvenim pravilima za izradu pravnih propisa u institucijama Bosne i Hercegovine, a što, između ostalog, podrazumijeva pribavljanje suglasnosti Upravnog odbora Uprave za neizravno oporezivanje, mišljenja Direkcije za europske integracije i proces javnih konsultacija koji mora da traje najmanje 15 dana”, istaknuo je Kovačević.
Naglasio je da tek nakon okončanja navedene procedure i usvajanja pravilnika nastaje obveza prilagođavanje računovodstvenih i softvera za podnošenje PDV prijava, fiskalnih uređaja i poslovnih evidencija koje zahtijevaju značajno vrijeme i troškove kako za UNO, tako i za obveznike indirektnih poreza.
”Imajući u vidu sve prethodno navedene neophodne radnje u vezi s provođenjem prijedloga izmjena Zakona o porezu na dodanu vrijednost, primjena, kako smo već i ranije ukazivali bila moguća najranije u roku od šest mjeseci nakon objave izmjena zakona”, pojasnio je Kovačević.
Uvođenjem više stopa PDV-a, dodao je, gube se sve prednosti jednostopnog sustava i dobiva se administrativno kompliciran i skup sustav koji nije lako kontrolirati, a nejasno definiranje proizvoda, koji će se oporezivati po različitim stopama, otvara vrata poreznoj evaziji za sve proizvode koji nisu jednoznačno definirani, jer će ih porezni obveznici pokušati svrstati u kategoriju niže stope.
”Treba imati u vidu i činjenicu da, prema nekim istraživanjima, uvođenje niže porezne stope ne znači ujedno smanjenje socijalnih razlika jer takve snižene stope mogu donijeti dvostruko veću korist bogatima nego siromašnima, pa se na ovaj način neizravno subvencioniraju bogati, jer i oni isto kao i siromašni kupuju ove proizvode, te oporezivanjem nižom stopom osim siromašnima pomaže se i građanima s jačom ekonomskom moći”, kazao je Kovačević.
Objašnjava da je PDV je najizdašniji porez – prihod, što znači da niže stope PDV-a predstavljaju i manje prihode za državni budžet, što bi zahtijevalo nadoknadu gubitka iz drugih izvora, a što druge države koje uvode nižu stopu PDV nadoknađuju povećanjem ostalih poreza, na primjer povećanjem standardne stope PDV-a. U tom slučaju bi, dodao je, povećanje standardne stope moglo dovesti do još većeg nezadovoljstva, jer se ona primjenjuje na najveći broj proizvoda, odnosno ima najširu poreznu bazu.
”Može se zaključiti da uvođenje diferenciranih stopa PDV-a neće značajno pomoći potrošačima s nižim dohotkom, a s druge strane gubitak prihoda po budžete svih razina je neminovan, jer je jasno da će uvođenjem niže stope PDV-a, država izgubiti značajan dio prihoda od PDV-a koji su joj neophodni za postizanje svih svojih ciljeva”, izjavio je Kovačević za Fenu.