Nakon neugodnog iskustva građana Slovenije, koji su se u nedjelju suočili s nestašicama goriva širom države, postavlja se logično pitanje – može li se identičan scenarij dogoditi i u BiH.

S obzirom na izostanak bilo kakve reakcije, vlasti nameću i još logičniji odgovor – da, kaotično stanje na tržištu i pasivnost entiteta i države mogli bi nas ostaviti bez nafte i benzina.

– Kod nas može biti svašta, još i gore, jer nemamo ništa – ni rafineriju, ni rezerve, pa će se ono što ostane u okruženju plasirati u BiH. Naši trgovci trenutno trebaju osigurati 110.000 KM za jednu cisternu goriva da bi zaradili 500 KM – kazao je Milenko Bošković, predsjednik Udruženja prometnika naftnih derivata FBiH za Avaz.

Vlasti se uporno ne žele odreći viška prihoda iz cijena goriva čiji „plafon“ nitko ne želi ni prognozirati, a pod kojim grcaju građani. S litra goriva koji košta oko 3,50 KM država ubire pola marke PDV-a, a cijena je opterećena i akcizama za koje vlast koristi sve mehanizme kako bi izbjegla njihovo privremeno ukidanje.

– Raspustit će Parlament, a da to ne urade. Ne znam do kada. Ima u Dalmaciji izreka: „Taman sam magarca naučio da ne jede, on mi krep’o.“ Dakle, „krepat će“ ovi koji pune proračun ili će otići vani – istaknuo je Bošković.

Zalihe goriva u naftnim terminalima u Živinicama su kap vode u moru, potvrdio je Hermedin Zornić, predsjednik Uprave Terminala FBiH.

– Barel nafte je 2012. godine bio puno skuplji u odnosu na sadašnjih 120 dolara, a litra dizela za krajnjeg korisnika u FBiH bio je 2,45 KM. Što je ovo sad, je li prenapuhano, da li zakon o slobodnom formiranju cijena daje nekom za pravo da pravi marže od 300 posto? Mi nemamo zaliha ni blizu onih koje su nam potrebne i koje su nam zadate Direktivom Vijeća EU, ali nije da nemamo ništa. Mogli bismo odgovoriti mjesec-dva, ali što dalje, to je problem – upozorio je Zornić.