Klizišta i bujične poplave koje su pogodile Konjic i Jablanicu pored ljudskih žrtava izazvale su i velike štete na željezničkoj infrastrukturi zbog čega trpi cjelokupno bh. gospodarstvo.
O kolikom gubitcima je riječ teško je procijeniti, no, pretpostavlja se da se radio o višemilijunskim gubitcima.
Željeznički promet prema Republici Hrvatskoj već je dva tjedna u zastoju zbog čega ozbiljne štete trpe Luka Ploča i Naftni terminali FBiH, kao i cjelokupno bh. gospodarstvo.
Pruga Sarajevo – Ploče strateški je prometni koridor kojim se sirovinom opskrbljuju metalska, građevinska i druga industrija, a u prvih devet mjeseci 2024. godine prosječno se tim koridorom dnevno prevozilo do 7.000 tona robe.
U Luci Ploče za sada ne izlaze sa službenim podacima koja količina robe je blokirana i kolika je procijenjena šteta uzrokovana prekidom željezničkog transporta.
„Prekid prometa utjecat će na poslovanje kompanije, no u ovom trenutku je teško procijeniti u kojem obimu, a detaljnije informacije o tome će biti uključene u službenim izvješćima kompanije s obzirom na činjenicu da je Luka Ploče d.d. kompanija izlistana na Zagrebačkoj burzi“, naveli su u svom odgovoru Feni iz Uprave Luke Ploče.
U odgovoru se dodaje kako se nadaju da će željeznički promet što prije biti uspostavljen, a u međuvremenu Luka Ploča iznalazi alternativna rješenja za prijevoz robe.
Predsjednik Uprave Naftnih terminala FBiH Josip Tomić u razgovoru za Fenu potvrdio je kako su već prvih dana nakon poplava imali veliki pad, čak preko 50 posto otpreme.
– Gorivo željeznicom ide iz Rijeke, u kojoj se i otvaraju nalozi. Što se tiče cisterni, prvih dana ih je bilo malo, jer one moraju ići preko Kupresa. Prema podacima zadnja dva-tri dana, kako je pušten promet preko Jablanice, poboljšalo se stanje kad je u pitanju otprema. I dalje ćemo trpjeti jer je smanjen promet, dok se ne uspostavi željeznički promet, a željeznicom mi otpremamo negdje oko 5.000 tona mjesečno – izjavio je Tomić.
U ovom trenutku, dodao je, teško je govoriti o konkretnim ciframa.
– Uglavnom zadnja dva-tri dana se povećao promet jer se povećao broj autocisterni. Prijevoz željeznicom je trajno umanjen, a na kraju mjeseca ćemo znati o kojim brojkama je točno riječ. Nije to veliki pad, ali za nas kao manju tvrtku to ipak jest veliki udarac. U Luci Ploče je, na primjer, veći pad jer su oni sto posto vezani za željeznicu kada je u pitanju transport ugljena i ostalih stvari – kazao je predsjednik Uprave Naftnih terminala FBiH.
Izrazio je i nadu da će što prije doći do normalizacije situacije.
– Kroz medije pratimo odluke Vlade (FBiH) da će ubrzati uspostavu željezničkog prometa što će nama puno značiti. Nadamo se da će to biti u nekom razumnom roku, a prema nekim informacijama, to može biti od jednog do tri mjeseca, uglavnom mi na to ne možemo utjecati – zaključio je Tomić.