Pandemija koronavirusa usporava radove na izgradnji Koridora 5C kroz FBiH, gdje je na gradilištima od sjevera do juga trenutno angažirano između 2.500 i 3.000 radnika.
Izvode se radovi na dionicama Poprikuše – Nemila, Vranduk – Ponirak, Vraca – Donja Gračanica, Tarčin – Ivan, Buna – Počitelj, Počitelj – Zvirovići te izgradnja tunela “Ivan” i “Zenica”, kao i mosta “Počitelj”.
Ukupna dužina autoceste u izgradnji je oko 42,5 kilometara, a ukupna vrijednost investicija Autocesta FBiH iznosi oko 587 milijuna eura.
Prema riječima direktora Adnana Terzića, radovi se financiraju uglavnom iz sredstava Europske investicijske (EIB) i Europske banke za rekonstrukciju i razvoj (EBRD).
Zatvorena financijska konstrukcija
Osim na Koridoru, intenzivno se radi i na izgradnji tunela “Hranjen”, kao najzahtjevnijeg projekta na trasi brze ceste Sarajevo – Goražde.
“Značaj ovih investicija je ogroman. Oko 85 posto ulaganja u Koridor prođe kroz krvotok FBiH. Mi radimo materijalima koji predstavljaju lokalni monopol, od cementa, kreča, željeza, nasipnih materijala, raznih frakcija iz kamenoloma, sve je to nešto što se nabavlja u BiH. To, praktično, znači da na svakog radnika koji radi na autocesti u pozadini rade još četiri”, rekao je Terzić za Avaz.
Uskoro bi, tvrdi, trebali biti dodijeljeni poslovi na izgradnji dionica Kvanj – Buna, Nemila – Vranduk, Putnikovo brdo – Medakovo, Mostar jug – Buna i Medakovo – Poprikuše, za što je osigurano dodatnih 600 milijuna eura.
“Konačno smo uspjeli zatvoriti i financijsku konstrukciju za dionicu Ovčari – Mostar sjever, u dužini od 35 kilometara, kojoj pripada tunel “Prenj”, dug 12 kilometara, kao najzahtjevniji infrastrukturni projekt u regiji. Radi se o 600 milijuna eura koje osiguravaju EBRD i EIB. Osigurana su i sredstva za dionicu Mostar sjever – Mostar jug. Radi se o 190 milijuna eura koje će izdvojiti EBRD i komercijalne banke u BiH. Time je zatvorena financijska konstrukcija za cijeli Koridor 5C u FBiH”, istakao je Terzić.
Čeka se dozvola
Još nisu u potpunosti riješeni problemi s tzv. zeničkom zaobilaznicom zbog kašnjenja u izdavanju uporabnih dozvola za tri dionice. Terzić pojašnjava da su dvije dobijene te da se očekuje i uporabna dozvola za dionicu tunel Zenica, Donja Gračanica.
“U pitanju je svjesna neaktivnost povjerenstava kada je riječ o samom priključku na magistralnu cestu, gdje je radio “Čengiz”. Tu imamo zastoj i na to ne možemo utjecati, osim da stalno pišemo Ministarstvu prostornog uređenja FBiH i tražimo brže reagiranje tih povjerenstava. Netko, očigledno, trenira strogoću ili se bavi političkim smicalicama”, kazao je Terzić.
Problem likvidnosti
Veliki problem predstavlja i činjenica da je oko 66 milijuna maraka od trošanina još na računu Centralne banke BiH, jer ih Upravni odbor Uprave za neizravno oporezivanje još nije refundirao autocestama.
“Zato dolazimo u problem likvidnosti i kad je u pitanju podrška građenju. Imamo oko 100 milijuna povrata starih kredita i kamata”, rekao je Terzić.