Reprezentativni sindikati koji djeluju unutar Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA) izrazili su duboku zabrinutost i ogorčenje zbog teške situacije u kojoj se Agencija nalazi, a koja je uzrokovana neizvršenjem arbitražne presude u slučaju Viaduct d.o.o. Portorož protiv Bosne i Hercegovine.
– Iako BHANSA nije bila strana u ovom sporu, posljedice su pale izravno na teret Agencije i svih njezinih zaposlenika. Zbog blokade sredstava od strane Eurocontrola ugrođeno je osnovno funkcioniranje BHANSA-e. Važno je naglasiti da prihodi od rutnih naknada (preleti) čine više od 90 % ukupnih prihoda BHANSA-e – navodi se u priopćenju Sindikata kontrolora letenja u BiH.
Prema njihovim podacima, BHANSA je u 2024. godini uplatila više od 19,2 milijuna KM u entitetske proračune kroz razne doprinose, a procjene za 2025. godinu govore da će taj iznos premašiti 20,3 milijuna KM, dok Agencija nije uzela ni jednu konvertibilnu marku iz državnog proračuna.
Sindikat upozorava da, ukoliko se blokada nastavi, BHANSA više neće imati sredstva ni za redovno održavanje kritične tehničke opreme, niti za pokrivanje osnovnih operativnih troškova – gorivo, režije, servis, ugovori i logistika – nužnih za 24-satno pružanje usluga u zračnoj plovidbi.
Kontrolori letenja ističu da obavljaju jedan od najodgovornijih i najzahtjevnijih poslova, u kojem je svaka odluka precizna, trenutna i bez greške. Trenutni uvjeti, obilježeni neizvjesnošću glede plaća i budućnosti institucije, stvaraju stalan psihološki pritisak koji ozbiljno narušava koncentraciju i profesionalnu sigurnost.
Dugoročno izlaganje stresu i nesigurnosti, dodaju, ugrožava kapacitet zaposlenika da djeluju u skladu s najvišim sigurnosnim standardima. Iako se trude očuvati profesionalnost i fokus, sistemska nebriga stvara ambijent koji ne osigurava održivost sustava.
– Ovdje nije ugrožena samo egzistencija kontrolora letenja, već svih zaposlenika BHANSA-e, a to je nešto što ne smijemo dopustiti – upozorava Sindikat.
U svom priopćenju navode: – Sigurnost zračnog prometa u BiH je ozbiljno ugrožena. Ovo nije samo unutarnje pitanje, već pitanje međunarodne odgovornosti i sigurnosti. Naš zračni prostor dio je globalne mreže, a sve što se u njemu događa ima izravne posljedice na međunarodni zrakoplovni sustav.
U tom kontekstu, Sindikati i Udruženje kontrolora letenja u BiH već su obavijestili međunarodne organizacije čiji su članovi – ATCEUC i IFATCA – o ozbiljnosti situacije. Ove organizacije ne samo da su izrazile punu podršku, već su poduzele i konkretne korake na međunarodnoj razini kako bi se ubrzala ratifikacija sporazuma u belgijskom parlamentu o imunitetu Eurocontrola od ovrha trećih strana i kako se slične situacije ne bi ponavljale u budućnosti.
Osim toga, sindikati su se više puta obraćali domaćim institucijama, zahtijevajući hitnu reakciju, dok su se ATCEUC i IFATCA obratili i domaćim i međunarodnim tijelima, uključujući Ured visokog predstavnika (OHR) i Ombudsmana za ljudska prava, tražeći zaštitu osnovnih prava zaposlenika BHANSA-e.
– Na temelju informacija iznesenih nakon izvanredne sjednice Vijeća ministara BiH održane 11. travnja, smatramo neprihvatljivim da se teret ove situacije prebacuje na zaposlenike BHANSA-e – ističu iz Sindikata.
Stoga reprezentativni sindikati i Udruženje kontrolora letenja u BiH pozivaju Vijeće ministara i Ministarstvo financija BiH da bez odgađanja poduzmu mjere kako bi se prava zaposlenika BHANSA-e očuvala, bez ikakvog umanjenja.
Traže primjenu članka 23. Zakona o BHANSA-i, koji je Parlamentarna skupština BiH usvojila 2009. godine, a koji glasi:
Članak 23. (Pokriće gubitka): U slučaju nemogućnosti pokrivanja troškova koji nastanu u pružanju usluga zračne plovidbe, institucije Bosne i Hercegovine preuzet će pokriće nepokrivenog dijela troškova.
– Zaposlenici BHANSA-e nisu odgovorni za nastalu situaciju, niti je logično očekivati da vraćaju dugove koje nisu sami stvorili. Korištenje njihovih sredstava za sanaciju tuđih obveza bilo bi nepravedno, neutemeljeno i opasno, te bi otvorilo vrata sličnim neodgovornim presedanima u budućnosti.
– Ukoliko se ovaj problem hitno ne riješi, sindikati će, u skladu sa zakonom, biti prisiljeni aktivirati sve dostupne mehanizme zaštite prava svojih članova, potpuno svjesni ozbiljnosti takve odluke i njezinih mogućih posljedica.
– Naš posao je spašavanje ljudskih života. Sada tražimo da netko konačno zaštiti i naše, zaključuje se u priopćenju koje u ime reprezentativnih sindikata potpisuje Vinko Malnar, predsjednik Sindikata kontrolora letenja u Bosni i Hercegovini.