U sklopu projekta Klub menadžera, portal Manager.ba. predstavlja vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevnicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas.
Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više. Klub menadžera danas predstavlja Sandra Zovku, direktora tvrtke Zagrebinspekt d.o.o. Mostar.
 
Rođen u Mostaru 1977. godine, gdje uz manje prekide živi cijeli svoj život. Inače, po struci diplomirani inženjer elektrotehnike, a navedeno zvanje stiče 2002. godine završivši Elektrotehnički fakultet na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu. Po završetku studija vraća se u Mostar, te se zapošljava u obiteljskoj tvrtki ZAGREBINSPEKT d.o.o. Mostar (skraćeni naziv ZGI d.o.o.), gdje radi i sada.
 
„Dakle, jedino poduzeće u kojemu sam radio je ZGI, a u predmetnom kolektivu sam obnašao razne funkcije, krenuvši prije više od 14 godina kao inženjer pripravnik, pa samostalni inženjer, rukovoditelj odjela zaštite, tehnički rukovoditelj ispitnog laboratorija za akustiku, sve dok 2011. godine nisam postao direktor poduzeća, a navedenu poziciju i danas obnašam. Osim funkcije direktora u ZGI, od ove godine sam i član Upravnog odbora u Tehnološkom parku Intera u Mostaru, na što sam posebno ponosan“, ističe Zovko.
 
Kako u najkraćim crtama opisujete Zagrebinspekt, tvrtku u kojoj obnašate funkciju direktora?
 
Naše poduzeće je osnovano 1995. godine, kao plod vizije i razmišljanja mojega oca, koji je cijeli svoj radni vijek proveo u predmetnoj branši. Otac Nikica je inače po struci diplomirani inženjer strojarstva, te je sa ove distance, moram priznati, imao smjelu ali vizionarsku odluku da u doba ratnih zbivanja u BiH osnuje poduzeće koje bi se trebalo baviti zaštitom okoliša i zaštitom na radu. Prve godine poslovanja su bile jako teške, gdje smo izgubili i interesiranje našega suosnivača iz Zagreba, te od 1997. godine firma postaje 100% vlasništvo obitelji Zovko iz Mostara. Naše doba povoja firme je bilo turbulentno, ali sam sretan kada danas vidim u što smo izrasli, u jednu modernu i kompetentnu kompaniju, koja ima više od 20 inženjera različitih struka. Osnovnu djelatnost sa početka osnivanja tvrtke smo proširili i danas imamo i odjele geotehnike, hidrotehnike, rudarstva, energetske efikasnosti, te kao šlag na torti naše vizije Ispitni laboratorij akreditiran prema međunarodnom standardu BAS EN ISO 17025. Ponosni smo i na činjenicu da smo prvi u BiH dobili ovlaštenje za provođenje Detaljnih energetskih audita za složene objekte i izdavanje Energetskih certifikata, te da smo se pozicionirali kao jedno od vodećih bh. poduzeća u oblasti Zaštite okoliša i Energetske efikasnosti.
 
Kako se utvrđuje da neki objekt ispunjava sve tražene uvjete za dobivanje energetskog certifikata?
 
Tijekom godina rada na području energetske efikasnosti razvili smo metodologiju za provođenje detaljnih energetskih audita, a sve sukladno Smjernicama i Pravilnicima o energetskoj efikasnosti u FBiH. Prilikom detaljnih energetskih audita vršimo nadzor nad građevinskim mjerama u nekom objektu, vrstama projektirane električne instalacije, strojarske instalacije, instalacije vodovoda, te ostalih instalacija, a sve sa aspekta energetske efikasnosti. Sudjelovali smo u Ugovorima za energetsku efikasnost za UNDP i Svjetsku banku, čime smo stekli i velika iskustva u radu s navedenim međunarodnim organizacijama, te zadovoljili visoke zahtjeve po pitanju kvalitete koji su nam postavljeni.
 
Gdje općenito djelujete kada je u pitanju pružanje usluga? Imate li doticaja sa inozemnim tržištima?
 
Fokus tržište našega poduzeća je Bosna i Hercegovina, a pravimo pretpostavke za izlaz i na tržišta susjednih zemalja. U našem kratkoročnom planu je otvaranje predstavništva poduzeća van BiH, gdje radimo na pripremama.
 
Koja je glavna poslovna strategija upravljanja Vaše tvrtke? Što smatrate najznačajnijim poslovnim trendovima današnjice?
 
Naša osnovna poslovna strategija je da na sebe pokušavamo gledati iz kuta kupca, te da prepoznamo koji su to zahtjevi koje trebamo zadovoljiti kako bi isti bio i ostao zadovoljan. Budući da smo blizu brojke od 30 djelatnika, prije dvije godine smo prepoznali da smo dovoljno narasli da moramo mijenjati način upravljanja, stoga smo napravili reorganizaciju poduzeća, sa novom organizacijskom strukturom i uvođenjem novih menadžerskih pozicija unutar kolektiva, što je osnova za naš daljnji rast.
 
U Vašem slučaju možemo govoriti o obiteljskom poduzetništvu. S kojim izazovima se ono danas suočava? Može li se reći da je riječ o najznačajnijem generatoru zapošljavanja u BiH?
 
Budući da je obiteljsko poduzetništvo temelj svjetskog gospodarstva, smatram da ono može biti temelj za novi gospodarski procvat BiH. U svakom slučaju, u našoj državi su obiteljska poduzeća najveći generator zapošljavanja, a smatram da je to jedno zdravo tkivo koje ima ogroman potencijal rasta. Obiteljsko poduzetništvo nosi velike izazove, mnogo je kompliciranije zbog emocije koju nosi, jer u istome imamo upravljanje firmom, očekivanja pojedinaca, ali i upravljanje sa odnosima unutar obitelji. Smatram da mnogo obiteljskih poduzeća unutar naše države nije uspjelo, premda su imali dobre pretpostavke za uspjeh, zbog toga što nisu na vrijeme napravili profesionalizaciju unutar vlastitih poduzeća, jer samo profesionalizacija može osigurati prohodnu organizacijsku strukturu, a samim time i privlačenje najboljih kadrova.
 
Velike tvrtke zapravo zapošljavaju karaktere, jer gotovo svaki posao svatko može naučiti obavljati. Kako biste objasnili ovu tezu?
 
Smatram da je jedan od najbitnijih elemenata kod zapošljavanja privlačiti karakterne ljude koji su se spremni educirati cijeli život. U našemu kolektivu, mnogo držimo do naših vrijednosti, gdje nam je jako bitno da se oslanjamo na odgovorne i kompletne osobe u koje se možemo pouzdati, jer se većina poslova može naučiti. Stoga je posao menadžera da prepozna koga od pojedinaca treba razvijati na dobrobit cijelog kolektiva.
 
Nedavno ste na Fakultetu strojarstva i računarstva u Mostaru, zajedno sa partnerima, održali i prigodnu tribinu sa studentma i poslodavcima, a o prednostima zapošljavanja studenata bez radnog iskustva. Kako ste zadovoljni ishodom tribine?
 
Smatram da smo sudionici promjena u načinu razmišljanja i naših fakulteta i naših studenata. Nalazimo se u jako turbulentnom razdoblju svjetske ekonomije, gdje se ciklusi promjena jako brzo događaju. Navedeno traži i od pojedinaca i fakulteta da drugačije razmišljaju, da se mijenjaju i usvajaju primjenjiva znanja, kako bi bili konkurentniji na tržištu. Jako sam ponosan da sam bio dio tima AKADEMAC, gdje sam vidio veliki potencijal studenata, veliko interesiranje, a na koncu dobio i mnogo aplikacija za studentsku praksu i pripravnički rad u našem kolektivu nakon navedenog događaja.
 
Tvrtka ZGI d.o.o. koja broji 29 djelatnika, ostvarila je rast poduzeća zapošljavanjem djelatnika bez iskustva- direktno sa fakulteta (70% djelatnika). Koje su njihove vrline i kvalifikacije pri zapošljavanju bile presudne?
 
Ono što sam rekao u prethodnim odgovorima je da mnogo držimo do vrijednosti koje propagira naš kolektiv, a to su: društvo znanja, povjerenje i poštovanje, pošten pristup prema poslu, te spremnost na promjene. Smatramo da je najbolja opcija dati šansu djelatniku bez ili sa malo iskustva koji dijeli zajedničke vrijednosti sa našim vrijednostima, te u radu sa istim dugoročno imati osobu koja će biti kompetitivni adut našega kolektiva.
 
Koje ste osobine, kao menadžer, usvojili/savladali tijekom godina djelovanja u tvrtki koju vodite?
 
Smatram da je najbitnija stvar za menadžera komunikacija, te kvalitetno artikuliranje očekivanja koja se traže od pojedinaca u cilju uspjeha cijelog kolektiva. Postoje mnoge druge vještine koje su također bitne, ali komunikacija je najbitnija od svega. Inače, mnogo ulažem u svoj osobni razvoj, te sam u protekle dvije godine završio Adizes Leadership program u Beogradu, gdje sam stekao znanja o vještinama potrebnim za upravljanje ljudima, kako kroz jako kvalitetna predavanja, tako i kroz komunikaciju sa kolegama polaznicima kroz međusobno prenošenje iskustava. Na koncu shvatite da sve uspješne kompanije imaju slične probleme, te da je jako bitno biti okružen kvalitetnim i uspješnim ljudima, koji vam mogu prenijeti svoja iskustva i načine kako su prevazilazili svoje probleme.
 
Nadamo se da ne slušate prebučnu glazbu. Što preferirate slušati tijekom vožnje u automobilu?
 
Zaista puno putujem, jer nastojim da sam u stalnim kontaktima sa svim našim poslovnim partnerima, koji se nalaze diljem BiH, tako da mnogo vremena provodim u automobilu. Budući da je osnovni resurs kojega posjedujemo naše vrijeme, navedeno nastojim provesti na efikasan način. Stoga sam u zadnjih nekoliko godina usvojio naviku da za vrijeme dugih putovanja slušam audio knjige, tako da navedeno vrijeme mnogo kvalitetnije iskoristim.
 
Znamo i za Vašu veliku strast prema tenisu. Kojim „poretkom“ u ekipi se možete pohvaliti?
 
Tenis je moja velika strast i ljubav koju nastojim upražnjavati bar četiri puta tjedno. Vjerujte da mi nije teško odigrati tenis i u danu u kojem automobilom pređem preko 500 kilometara, jer nakon meča sam regenerirana osoba. Nažalost, malo sam posustao u natjecanju u Hercegovina touru, gdje sam prije bio redovan sudionik turnira.
 
Vašim domom odzvanjanju ženska imena, ona supruge i četiriju kćeri. Kakav je omjer na radnom mjestu, zapošljavate li više ženskih ili muških kolega? S kim je jednostavnije i funkcionalnije poslovati?
 
Inače, u našem kolektivu prevladavaju dame, ali razlog za navedeno se dogodio stjecajem okolnosti, jer smo uvijek birali djelatnike za koje smo smatrali da imaju najveće kompetencije za određenu poziciju. Osobno smatram da su žene često mnogo bolji suradnici, jer svojom detaljnošću i odgovornošću su u pravilu mnogo pouzdanije kolege.
 
Kojim mladim menadžerima iz regije „skidate kapu“?
 
Ima mnogo mladih i energičnih osoba koje sam upoznao u svojoj karijeri. Osoba koje su transformirale svoje kompanije iz tradicionalnih u moderna, europska poduzeća. Ovom prigodom želim napisati da sam član Kluba 2040, kluba prve i druge generacije nasljednika obiteljskih poduzeća, gdje sam upoznao sjajne ljude iz BiH, Hrvatske, Srbije i Crne Gore. Iznenadili biste se kakvih sjajnih mladih ljudi imate u našemu okruženju, osoba ispred kojih je, uvjeren sam sjajna budućnost, osoba koje su lokomotive promjena u percepciji naših ljudi o privatnim poduzetnicima.
 
Vaša definicija menadžera?
 
Smatram da je menadžer osoba koja treba imati sposobnost da prepozna trendove na tržištu, potrebe kolektiva kojega vodi, da svoj uspjeh temelji na sustavu, a ne na spretnosti pojedinca, te da generira razvoj svojih najbližih suradnika. Paradoksalan cilj svakog vrhunskog menadžera je da sebe učini zamjenjivim.