U sklopu projekta Klub menadžera, portal Manager.ba predstavlja vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevnicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više. Klub menadžera danas predstavlja Marka Lončara, direktora razvoja tvrtke Satelit-tbm HB d.o.o. Međugorje.
Rođen 02. ožujka 1990. godine u Mostaru. Dio djetinjstva proveo u Međugorju. 2000. godine preseljeva se u Mostar gdje nastavlja osnovnoškolsko obrazovanje nakon čega upisuje Srednju ekonomsku školu u tom gradu.
2008. godine odlazi u Zagreb, gdje na području ekonomije završava petogodišnji studij. Nakon toga, vraća se u Mostar i pokreće vlastitu kompaniju (Umbrella Co.BH) koja se bavila zastupstvom i prodajom elektronskih cigareta, tekućina i pratećih dijelova. Sredinom 2015. godine angažira se u obiteljskom poduzeću Satelit-tbm HB d.o.o.
Predstavite ukratko tvrtku Satelit-tbm HB d.o.o. Međugorje.
Satelit-tbm HB d.o.o. je poduzeće koje posljednjih 20 godina djeluje na području Bosne i Hercegovine kao oficijelni zastupnik, prodavač i distributer raznih internacionalnih brendova. Postali smo prepoznatljiv partner i značajan dobavljač 3.000 retail-a u BiH s preko 5.000 artikala. Tvrtka trenutno zapošljava više od 30 djelatnika. Jedna od prednosti poduzeća Satelit-tbm HB d.o.o. upravo je snaga i širina distribucije. Tržište BiH pokrivamo vlastitom distribucijskom mrežom, putem ambulantne dostave. Prisutnost na području BiH uspjeli smo osigurati putem naših trgovačkih putnika, poddistributera i vanjskih suradnika. Zaposlenici, dobro promišljena strategija, fleksibilnost i snažni brendovi uporišta su našeg uspješnog rada i razvoja.
Kako biste opisali petnaestogodišnje djelovanje Vaše tvrtke?
To je značajan dio poslovnog života ili suživota koji kao i u svemu uvijek nosi mnogo benefita s jedne, i mnogo negativnih stvari s druge strane. S obzirom na to da smo obiteljsko poduzeće, svi smo direktno ili indirektno participirali u rastu i razvoju poduzeća u posljednjih, nešto više od dvadeset godina.
Startali smo 1995. godine kao poduzeće koje se nije razlikovalo od velike većine novonastalih privatnih poduzeća s minimalnim osnivačkim kapitalom. Od tada do danas, promišljena vizija i intenzivna poslovna misija rezultirale su izniman rast i razvoj poduzeća Satelit-tbm HB.
Pored zastupstva, prodaje i distribucije preko 20 uglednih internacionalnih brendova, imate li u planu širenje poslovanja?
Kada govorimo o širenju poslovanja podrazumijevamo zdravo i kontrolirano širenje. Prošla su vremena progresivnih ekspanzija u rastu i razvoju poduzeća iz segmenta trgovine. Dvocifreni i trocifreni ekonomski rast možemo danas najprije primijetiti u IT industriji. Naravno, postoje pozitivni primjeri toga i u trgovini, međutim to nosi jako puno rizika i opasnosti za budućnost poslovanja. Interno smo konstantno u potrazi za novim brendovima i artiklima koji mogu biti od interesa i od koristi za potrebe krajnjih korisnika. Također, nastojimo uraditi diverzifikaciju asortimana, na način da svoje poslovne aktivnosti ne ograničimo na jedan poslovni sektor (npr.trafike i tobacco shopove), već da sa svojom paletom proizvoda opskrbljujemo i druge retail-ove poput marketa i supermarketa, benzinskih postaja, ljekarni, dućana nakita, satova i sl. Osim strategije koncentracije i orijentiranosti na lokalno tržište trenutno se angažiramo i na području izvoza određenog dijela asortimana na zemlje u regiji. Za sada imamo dogovorenu suradnju sa kompanijom sa crnogorskog tržišta, te također planiramo ekspanziju i na teritoriju Republike Srbije i Makedonije.
Jeste li zadovoljni realizacijom vlastitih poslovnih planova?
Naravno da jesmo. Svaki novi angažman koji stvara dodanu vrijednost jeste pozitivan, ne samo za Satelit-tbm HB d.o.o. već za bilo koje drugo poduzeće. Budući da smo aktivnije i ozbiljnije u poduzeće uključeni tek posljednjih nekoliko mjeseci, upravo prethodno navedeni izvoz smatramo uspješnim poslovnim planom.
Što biste savjetovali kolegama iz branše? Kako na najefikasniji način napraviti i realizirati strategiju poslovanja?
Teško je danas biti pametan i dijeliti savjete, posebice u ovim nestabilnim i turbulentnim vremenima koja su prisutna kako na globalnoj, tako i na lokalnoj poslovnoj sceni. Također, trebamo biti realni i iskreni i reći da poslovno okruženje u BiH nije motivirajuće i ohrabrujuće za mlade poduzetnike, te da mladi i obrazovani ljudi nemaju mogućnosti i prostora za napredak. Vjerujem kako u današnjem vremenu globalizacije i integracije koja je sve prisutnija, pa čak i na teritoriju BiH, mnogo faktora se mora poklopiti da bi se nešto kvalitetno i učinkovito s višestrukim benefitima izrodilo iz nekog poslovnog projekta, ideje i sl.
Ono što mogu savjetovati jeste da ne treba odustajati, da treba tražiti poslovne mogućnosti i poslovne prilike, vjerovati u viši cilj, te da se efikasne poslovne aktivnosti, trud i angažman s vremenom isplate kroz razne oblike korisnosti.
Bitno ih je samo prepoznati, jer novac nije jedini kotač sreće i uspjeha.
Vaša tvrtka posjeduje i Zelenu točku koja je pokazatelj društvene odgovornosti i ekološke osviještenosti. Zašto ju je dobro posjedovati?
Koncept društveno odgovornog poslovanja polazi od sve snažnijeg uvjerenja kako moderna poduzeća imaju sve više odgovornosti prema svojoj ulozi u društvu. Naime, biti član međunarodno prepoznatih standarda poput Zelene točke signalizira i potvrđuje odgovornost poduzeća i njenog menadžmenta prema okolišu koja se iskazuje kroz brigu o ambalažnom otpadu.
Poduzeća trebaju biti dosljedna i pratiti pozitivne primjere drugih u cilju održivog razvoja, kako zajednice tako i naše Zemlje.
Zastupnik ste i distributer prepoznatljivih robnih marki visoke kvalitete. Koje modne brendove i sami rado preferirate, a koje birate za svoje bližnje ili poslovne suradnike?
Recimo, supruga svakodnevno koristi barem jedan od naših artikala za potrebe kuhanja, u obliku vreća za smeće, vrećica za zamrzivač, vrećica za led, aluminijskih i prozirnih folija, papira za pečenje i sl., ili higijenskih potreba u obliku dnevnih i higijenskih uložaka, štapića za uši, blazinica, pamučnih vata, tampona, flastera itd.
Osobno preferiram modne satove.
U kojoj mjeri dobro pozicioniranje proizvoda utječe na prodaju? Da li Vam posao olakšava činjenica da Vašu tvrtku „krase“ poznati proizvodi?
Pozicioniranje proizvoda u prodajne jedinice tj. objekte je jedno od preduvjeta same prodaje. Dobro pozicioniranje proizvoda u prodajnim objektima rezultira dobrom ili lošom prodajom. Što je proizvod bolje pozicioniran to je prodaja veća i obrnuto. I to nije tajna. To je stvar planograma samoga retail-a. Međutim, postoji jako puno primjera gdje ni to nije slučaj. Ključan je trenutak, gdje s pravim proizvodom izađete u pravo vrijeme. Da ne govorimo o tome da ste prvi u nečemu. Međutim, to je tek početak. Ključno je zadržati korisnike koji vjeruju u proizvod koji nudite tj. prodajete i kao što često kažem da njegove kvalitete opravdaju i njegovu cijenu.
Što je značajno za pozicioniranje robe u maloprodaji i na koji način Vi možete utjecati na prodaju?
Pored kvalitetnog brenda i proizvoda, ne nužno svjetski poznatog, preduvjet je da ste stabilna kompanija koja ima svoju povijest, reference i ime koje stoji iza svega toga. Danas je izuzetno teško baviti se i uopće uspjeti u ovome zastupničkom i distributivnom poslu ako krećete od nule. Štoviše, sve više i više kompanija prolazi kroz razne doline smrti, posebice u ovom kriznom razdoblju što rezultira zatvaranjem i propadanjem mnogih poduzeća. S druge strane, bitno je da korisnici prepoznaju kvalitete proizvoda te postanu stalni konzumenti istoga.
Što biste izdvojili kao efikasne prodajne trikove? Postoji li, da tako kažemo, i tamna strana ovog posla, nelojalna konkurencija, ili je to što imate dobar proizvod dovoljno da biste ga i prodali?
Osobno ne preferiram riječ trik. Ako malo bolje razmislite trik dolazi od engleske riječi trick koja znači prevariti, izigrati. Sukladno tome, ispada da su kupci, potrošači, konzumenti ti koji bivaju varani tj. prevareni. Filozofija naše firme je drugačija, a ona glasi- ponuditi najbolji omjer kvalitete i cijene. U prvom mahu možda vam to zvuči čudno, no vjerujem kako ima dugoročne prednosti i vrijednost na sam proizvod te na samo poduzeće, a to je biti korektan prema konzumentima koji znaju i cijene pouzdane dobavljače i pouzdan brend. Nužno je da kupci prepoznaju i konzumiraju kvalitetne proizvode, ne zato što je neki proizvod lijepo pakiran, što je na udarnom mjestu u marketu ili što je marketinški prezentiran po medijima, već zato što nudi pravu vrijednost proizvoda za korisnikov novac.
Što se tiče nelojalne konkurencije, nje uvijek ima i uvijek će biti, od kopiranja proizvoda, micanja s polica i sl. Međutim, prava konkurencija je pozitivna stvar te nas ista i potiče da budemo još bolji u onome što radimo.
Tko je Marko Lončar privatno?
Oženjen posljednje dvije godine i otac dječaka posljednjih 15 mjeseci.
Zaljubljenik sam avanturističkih, tematskih putovanja i općenito istraživanja novih stvari i skupljanja novih doživljaja. Volim učiti o novim, nama stranim kulturama, njihovoj kuhinji, jeziku i sl. Veliki sam obožavatelj istočnjačke kulture, posebice Kine, čiji sam jezik i kulturu učio za vrijeme studiranja u Zagrebu. U slobodno vrijeme preferiram i prakticiram sportove kao oblik stress terapije, posebice tenis, te skijanje u zimskim danima. Trenutno od značajnijih aktivnosti istaknuo bih guranje kolica.
Što biste voljeli da ljudi znaju o Vama, a ne dolazi baš često do izražaja?
Pa malo toga. Većinu toga „privatnog ili poslovnog“ koje želim iznijeti o sebi, već sam ranije iznio, moji bliži ljudi u poslovnom ili privatnom svijetu vjerojatno to i znaju.
Kako ocjenjujete poslovni portal za koji ste upravo dali intervju?
Podržavam ovakve projekte koji imaju informativni i edukativni karakter te koji stvaraju i potiču svijest ljudi i pojedinaca na pozitivne aktivnosti, te promjene naprijed. Nastavite s istom poslovnom politikom te vam želim mnogo uspjeha u vašem angažmanu.
Vaša definicija pojma „menadžer“.
Onaj koji ima sposobnost kroz vlastite ideje i zamisli ostvariti pozitivne učinke za poslovno društvo te za zajednicu u kojoj to poduzeće djeluje, međutim nipošto gazeći preko drugih već vlastitim radom i trudom vodeći se moralnim i etičkim načelima. Novac može, ali ne treba biti glavni motivator i pokretač ekonomskih aktivnosti menadžera. Osobno smatram da su samoostvarenost i poslovna satisfakcija nešto prema čemu svi trebamo težiti. Vjerujem da bi današnji svijet i ljudi koji žive u njemu bili daleko bolji kada bi se više ljudi vodilo ovim načelom.