Jedan od panela na poslovnoj konferenciji MoBizz 2025 bio je naslovljen “Obiteljske kompanije – između tradicije i budućnosti”, a moderirao ga je izv. prof. dr. sc. Nikola Papac s Ekonomskog fakulteta u Mostaru.
Sudionici panela istaknuli su kako su obiteljske kompanije važne za ekonomije, dominantan su oblik poslovanja i zapošljavaju od 60-70 posto radne snage. Ono što imaju kao ključan izazov jeste generacijski prijenos posla s osnivača na nasljednike, profesionalizacija i jasno razgraničenje između poslovnog i obiteljskog.
Obiteljske kompanije čine kičmu gospodarstva u mnogim zemljama u njima se tradicija i iskustvo prenose s generacije na generaciju, a odluke se često donose s dugoročnom vizijom, a ne kratkoročnim profitom. Njihova snaga leži u povjerenju, lojalnosti i osjećaju odgovornosti prema obitelji i zajednici.
Ipak, izazovi poput prijenosa vlasništva, uključivanja mladih nasljednika i balansiranja između obiteljskih i poslovnih odnosa mogu biti zahtjevni. Kada uspiju spojiti vrijednosti tradicije s modernim načinima upravljanja, obiteljske firme postaju pravi primjeri održivosti i otpornosti na tržišne promjene.
Što su istaknuli učesnici panela
Svjetlan Stanić, osnivač grupacije Stanić, podijelio je iskustvo generacijskog prijenosa kazavši da djeca koja su odrastala u blagostanju ne mogu biti lideri te da se u tom smjeru trebaju graditi i biznisi.
“Obiteljski posao je nešto što se naprosto desi. Put je bio težak, ali važno je da nasljednici zavole posao i prepoznaju njegovu važnost jer samo to garantira dalji rast i razvoj”.
Prema njegovom mišljenu usklađivanje poslovnih i obiteljskih odluka zna biti teško, pa time i šira obitelj tada bude najveći neprijatelj poslovanja.
Damir Vidačak, CFO Hercegovinavina, naglasio je značaj jasnih procedura. “Transparentna organizacija zahtijeva pravila i procedure upravo one motiviraju menadžment i jačaju poslovanje”.
Za Sandra Zovka, CEO-a Zagrebinspekta, emocije su dio snage. “Sve odluke donosimo iz srca i razuma. Firma je potrebna ne samo obitelji, već i zaposlenima”.
Eugen Šušak, zamjenik direktora TT Kablova, istaknuo je da je profesionalizacija “poslovna higijena”.
“Ovo je posebno važno za firme koje izvoze, jer kupci često imaju predrasude o Balkanu. Naše iskustvo pokazuje da im možemo parirati”.
Ana-Marija Vican, direktorica Miviko Cablesa, naglasila je vrijednost obiteljskog nasljeđa. “Ponosna sam na rad moga oca i način na koji nas je uveo u posao. Obiteljsko poduzeće je baština i ima veliku moralnu vrijednost, ali posao i obitelj moraju biti jasno razdvojeni”, kazala je Vican.
Ključne teme
Konferencija MoBizz 2025. jasno je otvorila ključne teme koje određuju gospodarsku budućnost BiH i regije, stabilnost i povjerenje kao preduvjete za investicije, te profesionalizaciju obiteljskih firmi kao temelj dugoročnog razvoja.
Dok ekonomisti upozoravaju na ranjivost i potrebu za jasnim monetarnim politikama, poduzetnici naglašavaju važnost zadržavanja radne snage i iskorištavanja niske zaduženosti zemlje kao prilike.
Obiteljske kompanije, koje zapošljavaju najveći dio radne snage, pokazale su da snaga leži u tradiciji, ali i u spremnosti na promjene. Upravo u toj ravnoteži između iskustva i modernog upravljanja krije se potencijal za otpornije gospodarstvo, piše Bloomberg Adria.