Topli obrok i naknada za prijevoz spadaju među najčešća pitanja radnika u Federaciji BiH kada je riječ o njihovim pravima iz radnog odnosa. Zakon o radu FBiH u više članaka jasno propisuje obveze poslodavaca, iako se praksa često razlikuje od onoga što zakon predviđa.
Prema članku 81. Zakona o radu FBiH, radnik ima pravo na naknadu troškova prehrane tijekom rada (poznatu kao “topli obrok”) i troškova prijevoza na posao i s posla, pod uvjetima utvrđenim kolektivnim ugovorom, pravilnikom o radu ili ugovorom o radu. Ove naknade tretiraju se kao pravo radnika, a ne kao beneficija poslodavca.
U praksi to znači da svaki poslodavac mora radnicima osigurati naknadu za prehranu tijekom radnog dana.
Najčešće se isplaćuje u novcu, ali zakon dopušta i organiziranu prehranu na radnom mjestu. Iznosi nisu jednako određeni za sve, već ovise o kolektivnim ugovorima ili internim aktima poslodavca. Bitno je naglasiti da radnik na ovo pravo ne može biti uskraćen.
Što se tiče prijevoza, poslodavac je obvezan nadoknaditi troškove puta do posla i natrag. Ako poslodavac organizira prijevoz službenim vozilima ili kombijem, nema obveze novčane naknade, ali u slučaju da radnik sam putuje, troškovi mu se moraju refundirati.
Ove naknade uvedene su radi zaštite standarda zaposlenih jer predstavljaju stvarne troškove povezane s radom. Stoga se topli obrok i prijevoz ne smiju tretirati kao nagrada, već kao zakonsko pravo.
Unatoč tome, sindikati u Federaciji BiH godinama upozoravaju da se ovaj dio zakona često zaobilazi. U nekim privatnim tvrtkama radnici prijavljuju da naknada za topli obrok ne postoji ili da se isplaćuje u minimalnim iznosima, dok se putni troškovi umanjuju ili ne obračunavaju.
Zakon jasno propisuje da je uskraćivanje ovih naknada kršenje radničkih prava i osnova za postupanje inspekcije rada.
Inspektori redovito kontroliraju ovaj segment obračuna plaća, a radnici u slučaju uskraćivanja imaju pravo podnijeti prijavu nadležnim organima.
Topli obrok i prijevoz tako ostaju jedno od ključnih pitanja radničkih prava u FBiH, a njihova stvarna primjena ovisi o dosljednoj kontroli poslodavaca i aktivnoj ulozi inspekcije rada.